torstai 3. maaliskuuta 2016

The City of Statues

Viime viikonloppu vierähti keväisessä ja ihanassa Oslossa. Mun tädillä oli työreissu ja se jäi sitten mua moikkaamaan siinä samalla. Itse saavuin perille perjantaina iltapäivällä ja matka meni jännittäessä, että teinkö hiukkasen väärän kenkävalinnan tälle reissulle. Koko matkan junan ikkunasta näkyi nimittäin perinteisen keväinen hanki taikka loska, ja itsellä oli Niket mukana. Onneksi Oslossa oli ihanan keväinen sää ja olin siitä ihan onnessani etsiytyessäni hotellille.

En ollut kauhean hyvin perehtynyt siihen, mitä perillä haluan tehdä ja se jäi vähän harmittamaan varsinkin, kun aika oli niin lyhyt. Edeltävä viikko meni kuitenkin markkinoinnin kurssityötä (joka meni muuten läpi, jee) vääntäessä, joten lähdin vähän soitellen sotaan. Mutta lyhyessä ajassa tuli silti paljon nähtyä.

Lauantaina kierreltiin kauppoja, keskustaa ja satamaa samalla, kun nautittiin aurinkoisesta säästä. Illalla käytiin katsomassa yhtä Oslon nähtävyyttä eli puistoa, jonne oli sijoitettu 200 patsasta. Kaikki alasti, yksittäin, kaksittain, kasoittain. Lauantaista jäi muutenkin mieleen se, että joka nurkan takaa tuli näkyviin patsas tai toinen.

Sunnuntai oli sitten museopäivä. Pienempänä olin siitä outo lapsi, että viihdyin museoissa. Tauluja en jaksanut katsella, mutta lähes kaikki historiaan liittyvä kiinnosti. Nykyään mun hermo taas ei niin hyvin kestä museoiden kiertelyä ja panostankin enemmän nykytaiteen näyttelyihin (siis shoppailuun) ja hotellin aamupalan palvontaan.

Meidän vierailukohteet liittyivät kaikki tällä kertaa merenkulkuun. Ensimmäisenä viikinkimuseo, sitten naparetkeily ja viimeisenä Kon Tiki. Oma lemppari oli Fram eli naparetkeilystä kertova näyttely. Museo oli rakennettu aikanaan reissussa käytetyn laivan ympärille, jonka sisälle pääsi omalle tutkimusretkelle. Kon Tiki museosta en saanut enää niin paljoa irti, sillä Framissa vierailu aiheutti lievästi merisairaan olon. Toisaalta se laiva kyllä tönötti kuivalla maalla, että tiedä siitä. Onnistunut tunnelmanluoja joka tapauksessa.

Kuvia en niin hirveästi ottanut, mutta alla edes muutama :)